Z-BOX je samoobslužné bezkontaktní výdejní místo Zásilkovny, které je zákazníkům k dispozici 24 hodin 7 dní v týdnu. Umožňuje tak vyzvednou si zásilku kdykoliv, třeba i v noci. Jak Z-BOXy fungují, kde a jak se vyrábí a kolik jich má Zásilkovna v plánu budovat, i to vám prozradí Jan Mrózek, Technology Project Manager, který má rozvoj Z-BOXů v Zásilkovně na starost.
Kdy se poprvé objevila myšlenka spustit výdejní místa v podobě boxů? Vzpomínáte si, kdy jste o nápadu slyšel poprvé?
Myšlenka o spuštění automatického výdejního místa přišla poprvé už v roce 2018. Z kraje roku 2019 jsme v pražském nákupním centru na Chodově spustili první robotické výdejní místo zásilek ve střední Evropě, dostalo název Z-BOT. Nápad spustit samoobslužná výdejní místa pak dostal reálné obrysy v září roku 2019 září, kdy se v Amsterdamu uskutečnila výstava logistických možností Parcel+Post Expo. S týmem ji navštívila i Simona Kijonková, zakladatelka Zásilkovny. Viděla zde výdejní box bez displeje napájený akumulátory a solárními panely, a bylo jasné, že tuto technologii Zásilkovna jako první přiveze i do Česka.
V zahraničí se tedy již využívá něco podobného?
Dodavatelem našeho řešení je čínská společnost, kdy právě v Číně výdejní boxy bez displeje a se solárními panely hodně frčí. Takovéto řešení boxu dělá tato firma jako jedna z mála na světě, většina výrobců distribuuje boxy s displejem a na elektřinu. Výdejní boxy každopádně najdete v celé Evropě, největším zákazníkem našeho dodavatele je třeba německé DHL, které však také odebírá displejové boxy na elektrický pohon. Ekologické boxy se solárními boxy jsou zatím spíše ojedinělé, ale my jsme chtěli jít právě touto zelenou cestou – a vůbec jinou cestou než další hráči na trhu, kteří výdejní boxy provozují.
Můžete nám popsat proces, který předcházel spuštění prvního Z-BOXu?
Vyrobit onen výdejní box jako fyzickou schránku je jedna věc, druhou stranou mince je naprogramovat software, díky němuž se z hloupé schránky stane chytrá technologie. Ten jsme nechtěli externí, takže jsme si skutečně napsali vlastní softwarové řešení. K tomu jsme přímo v Zásilkovně vytvořili mobilní aplikaci pro řidiče, pomocí které vkládají do Z-BOXů zásilky. Ve skutečnosti se jedná o několik systémů, které musí efektivně komunikovat se softwarovým systémem Zásilkovny. To znamená, že v Číně jsme vyjednali podmínky a koupili hardware, dohodli logistiku, ale než se spustil první Z-BOX, bylo potřeba asi půl roku práce našich vývojářů.
Jak dlouho se Z-BOX testoval, než jste s produktem šli na trh?
Téměř dva měsíce denního testování, ale byl to agilní vývoj. To znamená, že se testovaly jednotlivé části Z-BOXu už v průběhu vývoje. První kompletní Z-BOX jsme testovali přímo u nás v kancelářích. Následně jsme provedli asi deset instalací. Vše šlapalo, takže na podzim roku 2020 jsme se Z-BOXy šli oficiálně ven, a ještě do konce roku jsme jich spustili více než 100.
Technologie Z-BOXů
Jak vlastně Z-BOX funguje? Jak byste popsal své babičce, co k vyzvednutí zásilky ze Z-BOXu potřebuje?
Vyzvednutí zásilky ze Z-BOXu probíhá prostřednictvím mobilní aplikace Zásilkovna. Tedy k využití Z-BOXu je nezbytně nutné mít smartphone, do kterého lze stahovat aplikace. A pak už je to jednoduché: zákazník objedná v e-shopu, který doručuje se Zásilkovnou, jako výdejní místo doručení zboží zvolí daný Z-BOX, a až mu do něj zásilka dorazí, zapne si u Z-BOXu ve svém telefonu bluetooth, polohové služby a otevře naši aplikaci. Pak se schránka s jeho zásilkou sama otevře. Celý výdej zásilky tak trvá ani ne 10 sekund. Aplikaci Zásilkovna jsme naprogramovali tak, že uživateli ukazuje na displeji velmi jednoduché pokyny krok po kroku. Díky tomu obsluhu Z-BOXu zvládne i ta babička, která umí používat chytrý telefon. Jednou se mi stalo, že mi volala 74letá paní, že stojí u Z-BOXu a neví, co má dělat. Na dálku po telefonu jsem jí předal instrukce a do pěti minut měla zásilku u sebe.
Z jakých komponent se Z-BOX konkrétně skládá? Když vše stojí na Bluetooth, musí mít každý box i nějaký „přijímač”?
Z-BOX je jednoduše řečeno kovová krabice, kterou tvoří sloupce. Každý sloupec je pak složen ze schránek a z řídící nebo silové desky. Řídící deska je procesor, takový mozek celého Z-BOXu, který se páruje s bluetooth. Silová deska pak otevírá zámky jednotlivých schránek. Jeden Z-BOX tvoří vždy jeden sloupec s řídící deskou a jeden až pět sloupců se silovými deskami.
Když jsme u otevírání zámků, může se stát, že přijdu do Z-BOXu pro svoji zásilku, a aplikace Zásilkovna otevře schránku, kde není ta moje, ale cizí?
Samozřejmě stát se to může, ale v 99 % případů to bude způsobeno lidským faktorem, tedy že řidič vložil zásilku do špatné schránky. To znamená, že systémově se otevře správná schránka, avšak je v ní jiná zásilka. Samozřejmě chybovat je lidské, tyto případy umíme rychle vyřešit. Že by došlo k otevření špatné schránky chybou systému, se nám stalo za rok fungování Z-BOXů z tisíců případů jen dvakrát. I přesto systém dál testujeme a vylepšujeme, aby k takovým případům nedocházelo vůbec.
Procesor, silová deska… To už nezní jako úplně jednoduché zařízení. Bylo složité najít dodavatele, který by takové zařízení dokázal vyrobit? Jaké jste měli při tendru požadavky?
Měli jsme představu, jak by naše samoobslužné výdejní boxy měly vypadat, a pak velké štěstí, že na zmíněném Expu v Holandsku měl jeden z vystavovatelů přesně ten model, který jsme měli v hlavě. Bez displeje a s ekologickým napájením. Důležitá pro nás byla i nenáročnost instalace: nechtěli jsme, aby při instalaci Z-BOXů bylo nutné dělat velké stavební úpravy, pokládat kabely a podobně. Tento dodavatel požadavky splnil a nabídl nám i přijatelné ceny. Při realizaci našeho Z-BOXu tak stačí najít slunné místo
Nyní se Z-BOXy tedy vyrábí v Číně. Neuvažujete o českém producentovi? Co brání výrobě v Česku? Chybí třeba materiál, komponenty, zkušenosti českých výrobců?
Po českém dodavateli bychom sáhli rádi, ale přesně jak zmiňujete – na tuzemském trhu chybí materiál. Skrze pandemii covid-19 šly ceny materiálu až o 200 % nahoru, a to zejména proto, že se na čas zastavil provoz továren. Třeba to, že se pozastavily hutě, ovlivnilo celý trh. Materiálu je málo a největším odběratelem je automobilový průmysl, na jiná odvětví se nedostává. Pro představu: jeden sloupec našeho Z-BOXu váží zhruba 100 kg. A těchto sloupců my potřebujeme cca 1000 za měsíc. To je ohromné množství kovu, které od jednoho dodavatele v současnosti v tuzemsku neseženeme, anebo je dlouhá čekací doba. Ale s pěti nebo šesti českými výrobci jsme v úzkém kontaktu, jednáme o ceně, a jakmile se situace zlepší, rádi bychom výrobu Z-BOXů přenesli do ČR.
Co se týče technologie ovládacích systémů Z-BOXu, tedy řídící a silové desky, tu je také možné vyrábět u nás?
Určitě. A zde musím vyzdvihnout náš tým: technologii řídící a silové desky, tedy celou elektroniku Z-BOXů, jsme si po několika měsících ostrého provozu, kdy jsme měli dostatek zkušeností, navrhli sami. Takže tu nám čínský výrobce vyrábí dle našeho vlastního návrhu. Naše řešení je oproti původnímu čínskému násobně úspornější a méně poruchové.
Zmiňujete úspornost. Z-BOX je napájen solárním panelem. Dokáže tedy fungovat úplně bez přívodu elektrické energie? Jaká je jeho spotřeba?
Ano, k provozu Z-BOXu skutečně není třeba proud. Naše samoobslužné výdejní místo může stát klidně někde na poli! Co se týče spotřeby, dosahuje 0,5 W okamžité, což znamená spotřebu 12 W za den. Pro porovnání: jedna standardní LED žárovka, kterou používá každý z nás doma, má spotřebu 5-10 W za hodinu!
Oproti konkurenci Z-BOX vyniká nejen menší velikostí a solárními panely, ale i bezdotykovým řešením. Ale přece jen, nemáte v plánu i Z-BOXy s displejem? Případně takové, které lze otevřít bez mobilu?
Ne. Zaprvé doba covidová nám ukázala, že bezdotykové řešení je efektivní, hygienické až nezbytné. Zadruhé máme vypozorováno, že boxy s displejem, na něž v létě svítí ostré slunce, nemusí fungovat správně. Nejenže na displej nejde dobře vidět, ale když se displej přehřeje, výdejní box prostě přestane reagovat. Proto bezdisplejové řešení vnímáme jako nejlepší možnou volbu. Mobil dnes nosíme u sebe pořád, bereme si ho doslova až do postele, takže jej máme pořád po ruce. A jak padlo výše, i senioři už s chytrým zařízením zvládají bez obtíží pracovat.
Jaké další technologické vychytávky můžeme u Z-BOXů do budoucna čekat?
Chystáme upgrade mobilní aplikace Zásilkovna, aby byla ještě více intuitivní. Při vylepšování stavíme na zpětné vazbě od samotných uživatelů, soustředíme se na chybová hlášení. Také neustále vylepšujeme aplikaci pro řidiče, aby doručování do Z-BOXů bylo co nejrychlejší a chybovost co nejmenší. K tomu budeme upgradovat na LTE, což přinese lepší pokrytí signálu. Všechny tyto kroky povedou ke zrychlení výdeje zásilek ze Z-BOXů a minimalizaci chybovosti. Také mohu prozradit, že v mnoha lokalitách budeme Z-BOXy rozšiřovat. Tam, kde jsou naše samoobslužná výdejní místa hodně vytížená, přidáme další Z-BOX nebo doplníme další sloupce. Z-BOXy jsou modulární, takže k nim můžeme “přilepit” sloupec se silovou deskou.
Doručování do Z-BOXů
Jaká je fluktuace zásilek v Z-BOXech? Jinak řečeno, kolik zásilek projde jedním Z-BOXem za den?
Máme několik velikostí Z-BOXů: mají od dvou do šesti sloupců, takže se do nich vejde od 20 do 60 zásilek. To znamená, že pokud zákazník vyzvedne zásilku ještě ten samý den v den doručení, jedním Z-BOXem může projít až 60 zásilek denně. Průměrná doba vyzvednutí zásilky zákazníkem od okamžiku přijetí výzvy k vyzvednutí činí v současné době 15 hodin. Ze Z-BOXů, které jsou umístěné třeba na sídlišti a zákazníci je tak mají přímo u domu, zaznamenáváme vyzvednutí zásilek i do hodiny. Vytížené lokality vytěžujeme až na 85 % kapacity Z-BOXu.
Jak často jsou zásilky do Z-BOXu zaváženy?
Řidiči vyráží každý den ráno a během dne postupně naplní až 30 Z-BOXů, to znamená, že objedou 30 lokalit. Třeba do Z-BOXu, který je umístěn na pražském Proseku, zavážíme 2x denně. Jde totiž o jeden z nejvyužívanějších Z-BOXů. Pokud v něm zákazníci vyzvednou zásilky obratem, vydá tento Z-BOX až 60 zásilek za den. Takže pokud budou mít zákazníci Z-BOXy skutečně po ruce, přijdou si pro svoji zásilku v krátkém časovém limitu. My tak můžeme zvýšit frekvenci zavážek a tím se zvýší celková kapacita Z-BOXů. I proto chceme, aby Z-BOXy byly na každém rohu.
Když jsme u té kapacity Z-BOXů: pokud si zákazník objedná doručení do Z-BOXu, ale daný Z-BOX je ve chvíli doručování zásilky kurýrem plný, kurýr zásilku odveze na nejbližší kamenné výdejní místo Zásilkovny. Lze toto nějak ovlivnit?
Řidič se pokouší dodat zásilku do Z-BOXu 2x, tzn. dva dny po sobě. A až při třetím neúspěšném pokusu – pokud je Z-BOX pořád plný, ji odveze na výdejní místo. Tyto procesy sledujeme, a pokud se tak děje často u konkrétního Z-BOXu, posilujeme kapacitu Z-BOXu dalším sloupem nebo do obce/lokality přidáme další Z-BOX, klidně o 100 metrů dál. Každopádně kapacitu jednotlivých Z-BOXů prozatím nedokážeme zabezpečit z toho důvodu, že aktualizace volných kapacit na straně e-shopu probíhá v současné době 1x za den. Uvedu konkrétní případ: zákazník nakoupí v e-shopu a jako výdejní místo zvolí Z-BOX, který se mu nabídl jako v danou chvíli volný a dostupný. Informace pro e-shop se totiž v daný den aktualizují až později, po čase nákupu. Jenže e-shop nám zboží doručí třeba až za tři dny, kdy už je Z-BOX v té chvíli zaplněn. Chceme udělat maximum pro to, abychom zákazníkovi doručili zásilku způsobem dle jeho výběru, tedy do Z-BOXu, a právě proto máme dva pokusy o doručení.
Mohou přímo e-shopy nějak napomoci tomu, aby doručení do Z-BOXu vždy vyšlo? Samozřejmě kromě toho, že budou zasílat zboží obratem.
E-shopy můžou procesu napomoci tak, že si implementují náš automatický vyhledávač výdejních míst, tzv. widget. E-shopy s widgetem mají k dispozici aktuální data, a to jak z k Z-BOXům, tak ke kamenným výdejním místům. My nyní spolupracujeme s 30 000 e-shopy, to je ohromné množství, a všechny tyto e-shopy a jejich zákazníci mají každý jeden Z-BOX k dispozici, k výběru zákazníkem. V současné době, kdy aktualizace dat všem těmto online obchodům probíhá jednou denně, je operování s kapacitami složité, ale jakmile budou všechny e-shopy widget využívat, dokážeme kapacity Z-BOXů řídit lépe a v reálném čase. Pak se zákazníkovi plný Z-BOX k výběru neukáže, a to ať bude nakupovat kdykoliv během dne nezávisle na aktualizaci dat.
Výroba a instalace Z-BOXu
Jak dlouho trvá vyrobit jeden Z-BOX?
Dodavatel je schopen vyrobit na výrobní lince až 100 sloupců za den. Pak se svařují díly k sobě, kompletuje se elektronika, kabeláže a podobně. Reálně od chvíle objednávky do času dodání do Česka uběhnou zhruba dva až tři měsíce. Prodlužuje to doprava přes oceán. I to je další důvod, proč hledáme alternativy v České republice
Z-BOX je dodán do ČR, podepíšete smlouvu s obcí o umístění. Jaké kroky následují? Za jak dlouho Z-BOX v obci reálně stojí?
Reálně to může být do 14 dnů od podpisu smlouvy. Ale! Jsme v Česku a jak víme, česká byrokracie dokáže leccos ztížit. Nyní proces funguje tak, že my oslovíme obec nebo obec nás, následně zastupitelstvo obce věc projedná a shodne se, zda Z-BOX v obci chtějí. Pokud je zájem, pak řešíme smluvní podmínky. Následně obec vyvěsí záměr o zprovoznění Z-BOXu na úřední desku, kdy občané mají 15 dní možnost se k záměru vyjádřit – to je zákonná povinnost. A pokud vše dopadne, pak probíhá druhá rada zastupitelstva, kde se Z-BOX finálně schválí. No a pak můžeme Z-BOX instalovat. Délka procesu tak závisí třeba i na tom, jak často má obec jednání. Ve výsledku se tak dostáváme ze 14 dnů na třeba 3 měsíce. Samozřejmě dosti nám procesy jednání a instalací komplikoval a komplikuje covid, protože zastupitelstva se vzhledem k situaci nestýkají tak často, a tak se proces prodlužuje. Každopádně i přesto máme v současnosti podepsáno přes 1000 smluv s obcemi a kolem 500 instalací už proběhlo. Denně instalujeme 15-20 Z-BOXů.
Jak složitá instalace Z-BOXu je? Kolik lidí ji provádí a co k tomu potřebuje? Je třeba nutná kooperace zaměstnanců města či obce?
Obec musí říct jen “sem to dejte”, nic víc není třeba. Instalaci jednoho Z-BOXu provádí dva naši pracovníci. Celkem máme k dispozici devět instalačních týmů rozprostřených po celé republice. A každý tým zvládne zprovoznit i pět Z-BOXů za den.
A co deinstalace? Zůstanou po Z-BOXu nějaké “stavební úpravy”? Jde jej snadno přesouvat, např. v rámci obce?
Deinstalace je velmi snadná. Z-BOXy se instalují dvěma způsoby. Buď na betonové prefabrikáty, kde je potřeba udělat jen mělký výkop a dát prefabrikáty do země – tato instalace se dělá tam, kde je Z-BOX umístěn v trávě nebo na nezpevněné ploše. Nebo je stavíme na pevnou dlažbu, kdy je připevníme přímo do země. V tomto případě zůstane po deinstalaci jen zbytek tyče v zemi, který je souměrně s terénem. Po deinstalaci tak nezůstávají žádné hyzdivé objekty. Přesouvání je možné, Z-BOX totiž není stavba jako taková.
Z-BOX do každé obce v ČR
Jakým způsobem probíhá výběr obcí, kde Z-BOX zbudujete?
Jak jsem zmínil, naším cílem je mít Z-BOX všude, na každém rohu. Prozatím kontaktujeme obce s 500 a více obyvateli, a samozřejmě jsme rádi, když naopak i nás zastupitelstva obcí kontaktují aktivně.
Takže když jsem starosta nebo člen zastupitelstva, chtěl bych rozšířit služby v obci a Z-BOX mi přijde jako super možnost, jak mám ideálně postupovat?
Na webu zbox.zasilkovna.cz je formulář, který stačí vyplnit a odeslat. Ten se dostane do rukou našemu obchodnímu týmu, který obratem obec osloví. Při aktivním oslovení ze strany obce je i proces umístění Z-BOXu zpravidla rychlejší, protože zastupitelstvo už projekt odsouhlasilo nebo o myšlence ví. Stejně tak mohou tento formulář využívat například developeři, kteří chtějí zajistit lepší vybavenost v plánovaných či hotových projektech.
Zásilkovna je podle průzkumu Shoptet jedním z nejoblíbenějších přepravců. Žádají vás i přímo sami lidé, že bych u nich Z-BOX chtěli?
Ano, na uvedený formulář často píší i jednotlivci, občané, že by Z-BOX v jejich obci chtěli. Stejně tak na sociálních sítích. Jsme za to moc rádi, každopádně účinnější je v tomto případě jít právě přímo za zastupitelstvem, které tak ví, že občané mají o novou službu zájem, mohou to projednat a hned konat.
Dokáže Z-BOX suplovat v obci chybějící poštu nebo výdejní místo?
Určitě. Občané pak nejsou závislí pouze na doručení na adresu. Čekání doma na kurýra není jejich jedinou možností doručení zboží z e-shopů či třeba zásilek od příbuzných. Zásilkovna totiž v rámci služby Mezi námi umožňuje i zasílání mezi fyzickými osobami. Do Z-BOXu vám tak může poslat zásilku kdokoliv, kdo má aplikaci Zásilkovna.
Stavíte Z-BOXy i v obcích, kde už je třeba několik kamenných výdejních míst Zásilkovny?
Ano. Z-BOX je doplněk kamenných výdejních míst, který nabízí jiné možnosti: nonstop otevírací dobou, bezkontaktní výdej zásilek. Z-BOXy a kamenná výdejní místa se skvěle doplňují.
Plány aneb Budoucnost Z-BOXů
Jaké jsou plány pro rok 2021, co do počtu Z-BOXů, a jakými kroky je chcete naplnit?
Do konce roku 2021 chceme v České republice zprovoznit 8 000 sloupců. Kapacita sítě Z-BOXů by tak činila 80 000 zásilek za den. S tím, aby kapacita byla takto velká, nám pomůže právě i to, když lidé budou zásilky ze Z-BOXů vyzvedávat rychle a pružně. Máme tým obchodních zástupců, který aktivně oslovuje obce, developery či podnikatelské subjekty, takže věříme, že do konce roku budeme počty Z-BOXů v ČR počítat v tisících!
Stavíte Z-BOXy i v dalších zemích kromě Česka? Kde ve světě je plánujete umisťovat?
Ano, najdete je i na Slovensku a letos chceme začít i s rozšiřováním do Maďarska. Další země jsou v plánu, ale tyto plány si s dovolením ještě ponecháme pro sebe.
Zmínil jste, že oslovujete i developery a podnikatele. Spolupracujete například s Lidlem, kdy Z-BOXy stavíte u jeho prodejen. Jsou v plánu další podobné spolupráce?
Ano, aktivně řešíme i další spolupráce s retailovými hráči. Kromě toho spolupracujeme třeba s CPI Property Group, což je přední developer. Z-BOXy budeme umisťovat do rezidenčních čtvrtí, obchodních center či kanceláří, které CPI staví. Na office centra míříme proto, aby si zákazník mohl zásilku vyzvednou po cestě z práce a šetřil tak svůj čas.
Při spolupráci třeba se zmíněným Lidlem jde zejména o pronájem prostor?
Z naší strany jde o pronájem. Partneři jako je Lidl či CPI pak cílí na přilákání zákazníků v tom smyslu, aby zvýšili návštěvnost a její četnost. Tím, že vedle obchodu či bytového domu mají Z-BOX, dávají lidem službu navíc. Tito partneři nás, Zásilkovnu, vnímají jako silného hráče, protože spolupracujeme s 30 000 e-shopy.
Jak dlouho trvá takové partnerství navázat?
Zhruba rok jednání.
Jan Mrózek zastává v Packeta Group pozici Technology Project Manager. Má na starost směrování projektů, rozvoj projektů směrem k IT a vybrané obchodní spolupráce, mimo jiné například s Alzou. V Zásilkovně pracuje od roku 2014 a většinu procesů tak zná opravdu do detailu.
Kam dál? Tržby skupiny Packeta překročily poprvé v historii 1 miliardu korun za čtvrtletí. Počet přepravených zásilek vzrostl o 158 %. Více najdete v tiskové zprávě.