Blog

Jak upravovat produktová data e-shopu? Vyzkoušejte online nástroj na feed management

27. 9. 2022 10:33

Produktový feed je základním stavebním kamenem inzerce e-shopu. Využívá se pro zbožové srovnávače, jako je Heureka nebo Zboží.cz, produktové kampaně v Googlu nebo Facebooku, marketplaces a další inzertní systémy. Přečtěte si, kde feed získat, jak s ním pracovat a jak o něj pečovat.

Produktový feed od A do Z

Co je to produktový feed a k čemu se používá?

Produktový feed je datový soubor, nejčastěji ve formátu XML, který obsahuje informace o produktech (název, kategorie, prodejní cena, skladovost atd.), které v e-shopu prodáváte. Informace se zapisují do tzv. elementů nebo-li tagů. Pomocí tohoto datového souboru předáváte informace o produktech například do srovnávačů zboží –⁠ na základě nich se váš e-shop a jeho produkty zobrazují v katalogu srovnávače.

Jak takový feed vypadá? 

Kde získat produktový feed

Feed se většinou generuje automaticky. Pokud využíváte některé z krabicových e-shopových řešení, produktový feed najdete přímo v administraci e-shopu (případně požádejte technickou podporu vašeho e-shopového řešení). 

 

Požadavky inzertních systémů na produktový feed

Základní produktový feed bychom měli. A co dál? Problém nastává v tom, že každý inzertní systém má jiné požadavky na strukturu feedu a informace v něm (např. názvy elementů, zanoření elementů, povinné parametry apod.). Není tedy vhodné a většinou ani možné nahrát XML feed připravený pro jeden konkrétní inzertní systém také do dalších systémů. Další inzertní systémy si s feedem neporadí a nenačtou vaše produkty, nebo inzerce nebudete fungovat tak, jak byste očekávali. Ideální je proto používat pro každou inzertní platformu XML feed upravený na míru. Zde přichází na řadu hojně využívané online nástroje pro úpravy feedů.

Feed management v praxi

Úpravy feedů pro jednotlivé srovnávače, marketplaces, produktové katalogy a jiné inzertní systémy můžete nechat na programátorovi. Počítejte ale s tím, že to zabere určitý čas a zaplatit práci programátora bývá finančně náročné. Nebo můžete využít specializovaný nástroj, který je vyvinutý k tomu, aby v něm zvládl upravovat feedy každý např. online editor feedů Xemel.

Jak Xemel funguje

Do Xemelu jednoduše nahrajete váš produktový feed. Xemel produktová data z vašeho feedu zpracuje a vy následně v rozhraní Xemelu provedete požadované úpravy feedu. Xemel feed na základě vašich požadavků upraví a vygeneruje tzv. výstupní feed, který následně nahrajete do daného inzertního systému. Žádná složitá implementace, ani úpravy v administraci e-shopu.

Produkty ve feedech jde upravovat buď po jednom nebo hromadně pomocí pravidel.

V Xemelu můžete změnit hodnoty elementů, jejich názvy, elementy můžete zanořovat, doplňovat do feedu nová data apod. Díky tomu můžete z feedu určité struktury (např. Heureka feedu) vytvořit feed jiné struktury pro další inzertní systém (např. Google Nákupy). 

Xemel vám zajistí:

Vždy aktuální data
Feedy a úpravy nastavené v Xemelu se automaticky aktualizují co 45 minut. Frekvenci aktualizace dat jde ale po individuální domluvě zvýšit (každých 20 minut) i snížit (každé 4 hodiny nebo 1krát denně). V případě potřeby vynutíte přegenerování kdykoliv i ručně. Xemel pak přegeneruje feed klidně do minuty.

Bezpečnost a stabilitu
Xemel přenáší vaše veškerá data šifrovaně. URL vašich výstupních feedů obsahují unikátní hash, takže odkaz není možné jednoduše uhádnout. Díky zálohám na nezávislém serveru jsou feedy vždy dostupné, nestane se tak, že by váš e-shop nebo inzertní systém neměl přístup k feedu.

Skvělou zákaznickou podporu
Xemel má přímo v rozhraní nástroje obsáhlou nápovědu a na YouTube videotutoriály. K dispozici vám je ale také zákaznická podpora, která kdykoliv poradí, nebo v případě zájmu feedy připraví za vás.  

Pro koho je Xemel vhodný?

Máte ve feedu víc než 100 produktů⁠  Malinké e-shopy s jednotkami produktů zvládnou úpravy feedů většinou samy, třeba v administraci e-shopu. Úprava většího množství produktů, pro více inzertních systémů nebo třeba i více trhů, už může být oříšek. Online nástroj Xemel ale může využívat kdokoliv, kdo má feed s produkty, bez ohledu na jejich počet.

Ve feedech potřebujete dělat časté změny –⁠ Oprava chyb ve feedech, nastavení promo akcí, dárků k nákupu, změna cen doprav a jiné úpravy je mnohdy potřeba dělat operativně a často. Vše zvládnete nastavit během chvilky sami v Xemelu.

Chcete expandovat Expanze na nové trhy nebo nové inzertní systémy je spojena s nutností připravit produktová data podle požadavků jednotlivých inzertních platforem. Xemel vám pomůže vytvořit XML feedy pro zahraniční marketplaces nebo jiné inzertní portály. Stačí vám k tomu jen jeden přeložený feed v daném jazyce. Z přeloženého feedu pak už rychle a jednoduše v Xemelu vytvoříte další feedy. Celé řešení vám zabere méně času a vyjde na zlomek ceny oproti přípravy všech feedů za pomoci programátora. Feedy máte navíc v rozhraní Xemelu kdykoliv k dispozici k případné další editaci.

Chcete šetřit čas a peníze Čekat na zpracování vašich požadavků programátorem může být zdlouhavé a drahé. Produkťák nebo markeťák si v Xemelu zvládne feed vyladit sám a programátor může pracovat na důležitějších věcech.

Potřebujete do e-shopu napojit dodavatele Přípravu dodavatelských feedů pro hladké napojení produktů do vašeho e-shopu zvládne Xemel také. Můžete v něm dokonce spojit několik feedů od více dodavatelů v jeden feed a ten pak nahrát do e-shopu. Odpadá tak starost s udržováním několika importních feedů do e-shopu (každý feed může mít jinou strukturu a při importu mohou vznikat různorodé problémy, které by mohlo být potřeba řešit). 

Co vše jde v Xemelu řešit?

Editace čehokoliv – V Xemelu zeditujete jakýkoliv element ve feedu, včetně těch zanořených. Online editace feedů probíhá hromadně pomocí nastavených pravidel, manuálně po jednotlivých produktech nebo pomocí importu (CSV soubor). 

Doplnění informací do feedu – Chybí vám povinné informace ve feedu? V Xemelu můžete do feedu doplnit nová data (např. parametry, popis produktu, EANy a další elementy) nebo naopak nadbytečné elementy z feedu odebrat. 

Skrytí produktů – Nechcete v daném inzertním systému zobrazovat určité produkty? V Xemelu je jednoduše skryjete.

Spojení několika feedů do jednoho – S Xemelem můžete spojit několik různých vstupních feedů do jednoho společného produktového feedu. To se hodí třeba pro feedy od dodavatelů.

Sloučení produktových dat –  Xemel dokáže k produktům ve feedu propisovat další produktová data z jiných XML/CSV zdrojů. Například ke klasickému produktovému feedu můžete z jiného zdroje přidat k produktům data o aktuální skladovosti, parametry aj. Data se vám budou pravidelně aktualizovat ve všech feedech.

Vlastní custom řešení feedů – díky službě Custom feed Xemel umožňuje vytvořit vlastní feed ve vaší libovolné struktuře. Např. z Heureka feedu Xemel vytvoří nový feed vlastní customizované struktury. Nebo z vašeho vlastního feedu vytvoří feed ve struktuře Heureky. Možností je nespočet. Zjednodušeně se dá říci, že v Xemelu vytvoříte jakýkoliv XML/CSV feed z jakéhokoliv XML/CSV feedu.

Expanze s Xemelem

Jako e-shop máte v podstatě dvě možnosti, jak se do zahraničí vydat. 

1) Marketplace
První variantou je expanze přes marketplaces. Velkou výhodou expanze přes marketplaces je to, že vám stačí jazykově lokalizovaný produktový feed. Marketplaces mají typicky vysokou návštěvnost, poskytnout vám tak přístup k velkému množství potenciálních nakupujících. A tak jste na marketplace schopni velice rychle otestovat konkurenceschopnost své nabídky na daném zahraničním trhu. To, že je oblíbený produkt v Česku, automaticky neznamená, že bude oblíbený také v jiné zemi. 

Pokud zvažujete expanzi prostřednictvím např. marketplace, Xemel vám v případě potřeby pomůže s překladem feedu a jeho následnou přípravou pro všechny požadované  inzertní systémy v dané zemi.

2) Lokalizovaný e-shop
Druhou variantou, finančně a časově náročnější, je příprava vlastního lokalizovaného e-shopu. Přípravě lokalizovaného e-shopu často předchází právě krok 1 – otestování potenciálu trhu prostřednictvím prodeje přes marketplace. 

Ať už se na zahraniční trh rozhodnete vydat jakkoliv, nezapomeňte na důkladnou analýzu trhu

Audit XML feedů

Pro  Heureku a Zboží.cz si v Xemelu vygenerujete audit XML feedu kdykoliv potřebujete. Ať už jde o pravidelnou kontrolu toho, zda jsou produktová data předávaná srovnávačům v pořádku, nebo na srovnávačích zboží evidujete určité problémy s inzercí.

Výstupem z auditu je:

PDF dokument, který obsahuje veškeré informace o chybách ve feedu, spolu s návodem, jak chyby opravit.

XLSX dokument s výpisem konkrétních produktů u nichž byla chyba nalezena. 


Sdílet:

Rubriky