Blog

Pozor na podvodné praktiky. Zásilkovna nenabízí službu převodu peněz

21. 2. 2023 10:02

Prodáváte zboží na bazarech nebo marketplacech (např. na Facebooku) a ozval se vám zájemce s tím, že vám peníze za zboží převede přes Zásilkovnu? Pozor, jedná se o podvod! Internetoví podvodníci jsou vybaveni nejrůznějšími fotografiemi bankomatů a automatů či screeny z platební brány, které díky neprávem zkopírovanému grafickému vizuálu Zásilkovny mají vyvolat v prodávajícím důvěru. Pojďte se s námi podívat na v poslední době nejčastěji využívané podvodné metody.

#1 Zásilkovna nenabízí službu převodu peněz prostřednictvím bankomatů či automatů

Vystavíte zboží v bazaru. Kupující projeví o zboží zájem. Napíše vám, že peníze vám pošle přes Zásilkovnu a potřebuje k tomu vaši e-mailovou adresu. Odešle vám fotku bankovního terminálu, na jehož obrazovce je podvodně zpracovaný obsah evokující vizuál Zásilkovny. Vy mu pošlete svoji e-mailovou adresu, na kterou vám dorazí podvodný e-mail, uvnitř kterého je tlačítko –⁠ například „VYBRAT PENÍZE“. A vy kliknutím na toto tlačítko umožníte podvodníkům ohrozit data ve vašem počítači.

Podobné fotky platebních terminálů, bankomatů či automatů jsou podvodné. Službu převodu peněz přes podobné automaty Zásilkovna nenabízí. Nenechte se oklamat důvěryhodně vypadajícím obsahem na obrazovce automatů, který neoprávněně kopíruje grafický design Zásilkovny. 

#2 Zásilkovna nenabízí službu převodu peněz jinému uživateli prostřednictvím platební brány

Pokud vám potenciální kupující napíše, že vám pošle peníze prostřednictvím Zásilkovny, jde o podvod. Opět po vás bude vyžadovat vaši e-mailovou adresu:

Vy následně v dobré víře pošlete zájemci váš e-mail. Na ten vám podvodník zašle zprávu, která typicky obsahuje pokyn ke kliknutí na tlačítko. 

Narazíte-li kdykoliv na podobný screen jako jsou příklady níže, zbystřete! Nejen, že Zásilkovna neumožňuje převod financí mezi fyzickými osobami prostřednictvím podobných platebních bran, ale všimněte si také znění domény v adresním řádku: zasilkovna-cz.order… 

Nejedná se o doménu zasilkovna.cz – jedinou oficiální, správnou a bezpečnou doménu, kterou Zásilkovna využívá.

Tlačítka jako „Získejte peníze“ nebo „Vezměte si peníze“ jsou jasným důkazem, že jde o podvodnou metodu, jejímž cílem je získat údaje o vaší kreditní kartě a připravit vás o finanční prostředky na vašem účtu. Zásilkovna žádné podobné metody neumožňuje a výše uvedené vizualizace platební brány jsou podvod.

Všimněte si ve výše uvedeném screenu laicky vyvedené grafiky u tlačítka Získejte peníze, kde si podvodník při vytváření podvodného vizuálu ani nedal práci s oříznutím rožků tlačítka. 

Jaké jsou jediné oficiální a bezpečné způsoby plateb u Zásilkovny?

Jedinou variantou, kdy koncový zákazník (fyzická osoba) hradí přes Zásilkovnu peníze, je

  • ✔️ za odeslání zásilky v případě odesílatele (platí se přes platební bránu přímo v naší mobilní aplikaci)
  • ✔️ za dobírku za zásilku v případě příjemce. Dobírku lze uhradit 1. v mobilní aplikaci Zásilkovna, 2. na výdejním místě (přes terminál kartou či mobilem, anebo hotově), 3. u našeho řidiče, který vám zásilku doručuje na adresu (přes terminál kartou či mobilem, anebo hotově). 
Při odesílání zásilky přes naši aplikaci Zásilkovna narazíte na jedinou možnost, kdy jako koncový zákazník využíváte platební bránu. Mimo aplikaci žádné transakce peněz neprobíhají.

#3 Zásilkovna nenabízí službu vyzvednutí zásilky na adrese koncového zákazníka

Dalším typem podvodného jednání, které se vyskytlo v poslední době, je objednávka kurýra na adresu. I zde je cílem podvodníků, aby uživatel poslal svoji e-mailovou adresu, na kterou bude doručen podvodný e-mail. Taktéž i v tomto případě je pro podvod využit padělek screenu obrazovky s webovou stránkou Zásilkovny.

Jak bezpečně prodávat zboží v bazarech s dopravou přes Zásilkovnu?

✔️ Platba předem na účet:

  1. Jakmile vás kontaktuje zájemce o koupi, domluvte se na konečné částce za zboží včetně sumy za dopravu. Zjistěte, zda chce kupující zaslat zboží na výdejní místo či do Z-BOXu (od 79 Kč), anebo na adresu (od 109 Kč).
  2. V případě, že kupující zvolí doručení na výdejní místo nebo do Z-BOXu, budete od něj potřebovat název či ID výdejního místa (přehled zde), jméno a příjmení, e-mail a telefonní číslo. 
  3. Vy kupujícímu nahlásíte pouze svoje číslo účtu, kam vám zašle požadovanou částku. E-mailovou adresu tedy není třeba sdělovat!
  4. Jakmile vám na účet dorazí peníze od kupujícího, podáte zásilku přes naši mobilní aplikaci a odnesete ji na naše podací místo nebo odešlete přes Z-BOX.
Od kupujícího potřebujete vědět jméno, telefon, e-mail a název výdejního místa, kam mu máte zásilku poslat, případně pak adresu doručení.

✔️ Odeslání zboží na dobírku:

  1. Přeje-li si kupující poslat zboží na dobírku, uhradí částku až po doručení zboží. 
  2. Vy jako odesílatel při podávání zásilky v naší aplikaci vyberete ve kroku „Služby“ dobírku, zadáte sumu, kterou má kupující zaplatit, a vyplníte svoje číslo účtu.
  3. Za dobírku odesílatel platí příplatek 23 Kč k ceně zásilky. Tutu sumu tedy můžete přičíst ke konečné částce kupujícímu.
  4. Od kupujícího budete opět potřebovat vědět jen způsob doručení (výdejní místo či adresa), jméno a příjmení, e-mail a telefonní číslo. 
  5. Ve chvíli vyzvedávání zásilky uhradí kupující dobírku (platit může i předem v naší aplikaci).
  6. Doběrečné vám pošleme do 10 pracovních dnů na váš účet, který jste uvedli při podávání zásilky v appce.

Zjistěte více na stránce Bezpečnost a ochrana dat

Pojďte s námi prozkoumat všechny nekalé taktiky podvodníků a zjistit, na co si dát ve vodách internetu pozor. Vytvořili jsme pro vás speciální edukační stránku, kde najdete další ukázky podvodných metod. A pokud se vás kdykoliv bude někdo snažit napálit, budeme rádi, když nám o tom dáte vědět na e-mailu privacy@zasilkovna.cz.


Sdílet:

Rubriky