Den největších slev roku alias Black Friday je pravděpodobně nejočekávanější celosvětovou nákupní událostí s již šestnáctiletou tradicí, díky které mohou milovníci nakupování získat vytoužené produkty za výrazně nižší ceny ve srovnání s jinými obdobími roku. Letos Black Friday proběhne 26. listopadu. Jste připraveni?
Co je Black Friday a jakou má historii?
Black Friday neboli Černý pátek je marketingová aktivita, která probíhá čtvrtý pátek v listopadu. Akce vznikla v USA, kde následuje po populárním svátku Díkůvzdání. Odkud také pramení její název: termín vznikl v 70. letech v americké Philadelphii, kde byl užíván pro označení rušného silničního provozu právě den po Díkůvzdání, kdy se statisíce lidí vracely od svých příbuzných. O zhruba dvacet let později se tento termín více rozšířil a začal být využíván pro označování dne, kdy se zvedají tržby obchodníků a dostávají se z takzvaně červených čísel do černých.
Píše se rok 2005 a Black Friday se v USA stává nejrušnějším nakupovacím dnem celého roku. Obchodníci zlevňují své zboží o desítky procent a nabízí zákazníkům možnost zakoupit jej za nejvýhodnější možné ceny. Pro veřejnost je tak Black Friday příležitostí, kdy mohou pořídit vánoční dárky před tím, než se jejich cena začne v sezóně šplhat zpět nahoru. V České republice zpopularizoval Black Friday e-shop Alza.cz a udělala z této marketingové příležitosti doslova fenomén. V dnešní době je „Černý pátek“ již tak tradiční a očekávaný, že je (nejen) pro internetové obchody doslova promarněnou šancí se na jeho vlně nesvézt. Chyťte příležitost za pačesy i vy! Máme pár tipů, co podchytit.
Chcete-li úspěšně využít potenciál, který vám Black Friday nabízí, je nejvyšší čas začít s přípravami. Maximalizujte svůj prodej plánováním. Naplánujte si výběr produktů, marketingové kampaně, připravte své weby na vysoký traffic uživatelů, zajistěte zásoby a rychlou expedici objednávek.
Pár tipů, jak připravit e-shop na Black Friday:
✔ Vyberte produkty, které budou určeny pro kampaň Black Friday a zvolte výši slev.
✔ Vytvořte speciální stránku zaměřenou výhradně na Black Friday kampaň (jako má například Alza.cz, Homeandcook.cz nebo Datart.cz).
✔ Mějte dostatek zásob zlevněného zboží a připravenou logistiku pro rychlou expedici.
✔ Odesláním zboží zákazníkovi to nekončí. Naberte posily pro svůj zákaznický servis.
✔ Optimalizujte rychlost načítání stránky a ujistěte se, že jste připraveni na zvýšenou návštěvnost.
✔ Nezapomeňte optimalizovat zobrazení webů i na mobilních zařízeních a tabletech.
✔ Analyzujte konkurenci a zkontrolujte své pozice ve vyhledávačích a cenových srovnávačích.
✔ Vylaďte marketingové aktivity napříč všemi možnými kanály.
✔ Nabídněte různé způsoby doručení.
Extra tip: Nesnažte se uměle navyšovat ceny před Black Friday. Mohlo by vás to místo do Black Friday výšin dostat na black list, který každoročně zpracovává například Hlídač cen.
Zajímavost: V Rumunsku probíhá Black Friday už 12. listopadu. Takže pokud prodáváte i na rumunském trhu, je důležité to mít na paměti.
Loni se do Black Friday zapojilo přes 60 % českých e-shopů.
Průměrná sleva během Black Friday akce se v Česku pohybuje mezi 25–40 %.
Tip pro zákazníky: Nenapálil vás e-shop falešnými slevami? Zkontrolujte cenu zboží přes srovnávač Heureka.cz či Zboží.cz, případně vyzkoušejte Hlídač shopů, který sleduje změny cen v téměř dvou desítkách obchodů. Díky kontrole snadno zjistíte, jestli obchod nezdražil produkt třeba den před Black Friday.
Kam dál? Jak se nenapálit při nákupu vánočních dárků na internetu? Mrkněte na naše tipy!