Blog

Black Friday 2021 je za dveřmi! Jak se na něj připravit?

9. 11. 2021 12:27

Den největších slev roku alias Black Friday je pravděpodobně nejočekávanější celosvětovou nákupní událostí s již šestnáctiletou tradicí, díky které mohou milovníci nakupování získat vytoužené produkty za výrazně nižší ceny ve srovnání s jinými obdobími roku. Letos Black Friday proběhne 26. listopadu. Jste připraveni?

Co je Black Friday a jakou má historii?

Black Friday neboli Černý pátek je marketingová aktivita, která probíhá čtvrtý pátek v listopadu. Akce vznikla v USA, kde následuje po populárním svátku Díkůvzdání. Odkud také pramení její název: termín vznikl v 70. letech v americké Philadelphii, kde byl užíván pro označení rušného silničního provozu právě den po Díkůvzdání, kdy se statisíce lidí vracely od svých příbuzných. O zhruba dvacet let později se tento termín více rozšířil a začal být využíván pro označování dne, kdy se zvedají tržby obchodníků a dostávají se z takzvaně červených čísel do černých. 

Píše se rok 2005 a Black Friday se v USA stává nejrušnějším nakupovacím dnem celého roku. Obchodníci zlevňují své zboží o desítky procent a nabízí zákazníkům možnost zakoupit jej za nejvýhodnější možné ceny. Pro veřejnost je tak Black Friday příležitostí, kdy mohou pořídit vánoční dárky před tím, než se jejich cena začne v sezóně šplhat zpět nahoru. V České republice zpopularizoval Black Friday e-shop Alza.cz a udělala z této marketingové příležitosti doslova fenomén. V dnešní době je „Černý pátek“ již tak tradiční a očekávaný, že je (nejen) pro internetové obchody doslova promarněnou šancí se na jeho vlně nesvézt. Chyťte příležitost za pačesy i vy! Máme pár tipů, co podchytit. 

Chcete-li úspěšně využít potenciál, který vám Black Friday nabízí, je nejvyšší čas začít s přípravami. Maximalizujte svůj prodej plánováním. Naplánujte si výběr produktů, marketingové kampaně, připravte své weby na vysoký traffic uživatelů, zajistěte zásoby a rychlou expedici objednávek.

Pár tipů, jak připravit e-shop na Black Friday:

✔ Vyberte produkty, které budou určeny pro kampaň Black Friday a zvolte výši slev.
✔ Vytvořte speciální stránku zaměřenou výhradně na Black Friday kampaň (jako má například Alza.cz, Homeandcook.cz nebo Datart.cz).
✔ Mějte dostatek zásob zlevněného zboží a připravenou logistiku pro rychlou expedici.
✔ Odesláním zboží zákazníkovi to nekončí. Naberte posily pro svůj zákaznický servis.
✔ Optimalizujte rychlost načítání stránky a ujistěte se, že jste připraveni na zvýšenou návštěvnost.
✔ Nezapomeňte optimalizovat zobrazení webů i na mobilních zařízeních a tabletech.
✔ Analyzujte konkurenci a zkontrolujte své pozice ve vyhledávačích a cenových srovnávačích.
✔ Vylaďte marketingové aktivity napříč všemi možnými kanály.
✔ Nabídněte různé způsoby doručení.

Extra tip: Nesnažte se uměle navyšovat ceny před Black Friday. Mohlo by vás to místo do Black Friday výšin dostat na black list, který každoročně zpracovává například Hlídač cen.

Zajímavost: V Rumunsku probíhá Black Friday už 12. listopadu. Takže pokud prodáváte i na rumunském trhu, je důležité to mít na paměti.

Loni se do Black Friday zapojilo přes 60 % českých e-shopů.

Black Friday 2020. Tabulku vytvořil Hlídač shopů. Zobrazuje celkový počet nabízených produktů daných e-shopů, počet produktů zařazených do Black Friday akce, průměrnou uváděnou slevu autorem tabulky vypočítanou reálnou slevu a začátek akce. (Zdroj: Hlídač shopů)

Průměrná sleva během Black Friday akce se v Česku pohybuje mezi 25–40 %.

Tip pro zákazníky: Nenapálil vás e-shop falešnými slevami? Zkontrolujte cenu zboží přes srovnávač Heureka.cz či Zboží.cz, případně vyzkoušejte Hlídač shopů, který sleduje změny cen v téměř dvou desítkách obchodů. Díky kontrole snadno zjistíte, jestli obchod nezdražil produkt třeba den před Black Friday.

Banner k Black Friday 2021 na webu Zboží.cz

Kam dál? Jak se nenapálit při nákupu vánočních dárků na internetu? Mrkněte na naše tipy!


Sdílet:

Rubriky