Blog

Stali jsme se členem České vodíkové technologické platformy (HYTEP)

15. 9. 2021 15:17

I když jsme červení, myslíme zeleně. Jsme společensky odpovědná firma, jež jde mílovými kroky směrem k udržitelnosti. V ČR jsme instalovali už téměř 1 500 Z-BOXů, které fungují čistě ze sluneční energie. Provozujeme elektroauta. Testujeme doručování na kolech a elektrokolech. Ale to je jen začátek. Naší velkou misí je stát se pionýrem využití vodíku v logistice a provozu. A právě proto jsme se stali hrdým členem HYTEPu, České vodíkové technologické platformy.

Vlastní vodíková "pumpa"

HYTEP sdružuje tuzemské technologické firmy a organizace, které podporují rozvoj vodíkových technologií v České republice. Od svého členství si slibujeme sdílení poznatků a zkušeností s dalšími členy platformy a širší podporu rozvoje výrobních kapacit vodíku. HYTEP totiž získává informace přímo z Ministerstva průmyslu a obchodu. Ve využívání vodíku vidíme velkou budoucnost a plánujeme například i stavbu vlastní plnicí vodíkové stanice. S tím souvisí i využití rozsáhlé plochy našich dep k umístění fotovoltaiky, kdy energie z nich bude sloužit pro výrobu vodíku a dobíjení elektroaut, které taktéž plnohodnotně využíváme.

„Automobily na vodík jsou velmi šetrné k životnímu prostředí – do ovzduší vypouští jen kyslík a vodu. Výhody ale vidíme i v jejich technických parametrech: na rozdíl od elektromobilů dokážou ujet pro nás vyhovující vzdálenost a dočerpání vodíku probíhá stejně rychle jako u benzínu nebo nafty. Odpadá tak zdlouhavé čekání na dobití baterie, jako je tomu v případě elektroaut. Proto dává vodíková doprava pro náš business největší smysl.”​
Petra Císařová
Project Manager programu E-mobilita

Vodíková strategie České republiky

Česká republika se společně s ostatními členskými zeměmi EU zavázala do roku 2050 dosáhnout klimatické neutrality celé Evropské unie. A jedním z primárních nástrojů, jak tohoto cíle dosáhnout, je takzvaná Vodíková strategie. Cílem strategie je mimo jiné urychlení vývoje a následné implementace vodíkových technologií. Podle náměstkyně ministra průmyslu a obchodu pro hospodářskou politiku a podnikání Silvany Jirotkové musí mít Česká republika ambici stát se v budoucnu důležitým exportérem v této oblasti (Investujeme.cz, 25. 8. 2021). A my máme ambice v tomto směru pomoci, třeba i právě stavbou vodíkové stanice.

Oblast doručování zásilek je jednou z nejslibnějších pro využití vodíkové mobility, říká předseda představenstva HYTEPu

„Uvědomujeme si svoji odpovědnost a jako inovátor a lídr trhu hledáme neustále cesty, jak pomocí nových technologií lépe skloubit naše podnikání s životním prostředím. Víme, že vodíkové technologie jsou v současné době již dostatečně připravené pro každodenní využívání. Těším se na to, že budeme v rámci platformy sdílet naše poznatky a zkušenosti s ostatními členy a využívání vodíku v České republice společně posuneme dopředu,” říká Simona Kijonková, zakladatelka Zásilkovny a CEO skupiny Packeta.

„Jsme nesmírně rádi, že se naše platforma rozrostla o dalšího člena, konkrétně o českou technologickou společnost Zásilkovna. Vážíme si toho, že jsme vnímáni jako vstupní brána pro kontakt s vodíkovými technologiemi v rámci ČR a že můžeme podpořit záměry této progresivní společnosti na ozelenění jejího byznysu. Oblast doručování zásilek je jednou z nejslibnějších pro využití vodíkové mobility, a to jak z hlediska snížení emisí skleníkových plynů, tak zlepšení životních podmínek, zejména ve městech,’’ podotkl Aleš Doucek, předseda představenstva České vodíkové technologické platformy (HYTEP).  

Další kroky k udržitelnosti

Elektroauta

O alternativní paliva se v Zásilkovně zajímáme dlouhodobě. Například v červenci jsme se stali součástí projektu Going Green společnosti BWM Group, jehož cílem je propagace elektrických a plug-in hybridních vozů u společností s  velkými vozovými parky a s odpovědným přístupem k životnímu prostředí.

Doručování na kolech

Neusínáme na vavřínech a v oblasti udržitelnosti plánujeme další a další projekty. Jedním z nich je třeba doručování zásilek na kole! V tomto ohledu jsme nejdále s budováním „cyklo“ depa v Praze na Andělu, kde by pilotní provoz měl být spuštěn v prvním čtvrtletí roku 2022. Kola bychom chtěli využívat primárně pro doručování tzv. poslední mile u zásilek směřujících na adresu.

Efektivní plánování dopravy

S ohledem na životní prostředí řídíme samozřejmě také i doručování zásilek do naší široké sítě výdejních míst. Pro plánování tras používáme sofistikovaný software, který dokáže velmi efektivně plánovat trasy rozvozových aut, maximálně využívat jejich kapacitu a nejezdit tak zbytečné trasy. Díky tomu dochází k významným úsporám paliva a minimalizování dopadů na životní prostředí.

Kam dál? Spustili jsme technologický kanál Z-TECH na YouTube! Přečtěte si o tom víc.


Sdílet:

Rubriky